Aluat Aluaturi Deserturi Fara gluten Fara lactoza

Gogoși pufoase fără gluten și lactoză


Cum se fac cele mai pufoase și gustoase gogoși fără gluten și lactoză?! Rețeta simplă și rapidă de gogoși pufoase fără gluten și lactoză.

Gogoșile, aceste mici mingiuțe delicioase care se fac de atât de mult timp și în atât de multe feluri, nu puteau să nu fie făcute și fără gluten și fără lactoză. Ador gogoșile dintotdeauna și chiar dacă mă bucur de gustul lor o dată sau de două ori pe an de când cu problemele tiroidei, prefer să le gătesc corect, așa cum se fac gogoșile normal și adică prăjite. La cuptor ies destul de fade și nu chiar gustoase. Dar cum nu mâncăm zilnic gogoși, ne putem bucura de una-două bucăți (de aluat prăjit) de câteva ori pe an…

Rețeta mea preferată de gogoși este  asta de la Savori Urbane ❤, dar pentru că are gluten și nu am voie, m-am inspirat de la ea și am făcut propria rețetă de gogoși fără gluten și fără lactoză, cu foarte puțin zahăr. Au ieșit cele mai bune și pufoase gogoși fără gluten. Nici nu vă închipuiți cât de pufoase și elastice au ieșit, cu toate că lipsește glutenul cu desăvârșire. Practic, glutenul este cel ce oferă elasticitate unui aluat și îl face pufos. Aluatul fără gluten este destul de dificil de lucrat, dar a reușit cumva să mă impresioneze în mod plăcut de data aceasta. S-a comportat destul de bine de la primul experiment. Prima dată când am făcut aceste gogoși, am întins aluatul cam mult înainte să formez gogoșile, de circa un cm și nu prea au crescut la prăjit. A doua oară am întins aluatul mai gros, cam la doi cm și au ieșit gogoșile perfecte. Au crescut frumos, au făcut gaură în mijloc, loc numai bun de umplut cu gem fără zahăr, au ieșit extraordinar de pufoase, vedeți filmulețul de pe pagina oficiala @aromelemyei pe facebook. Sunt tare fericită că au ieșit atât de reușite.

● circa 300 calorii/100g de gogoși fără gluten și lactoză/4-5 bucăți

Atenție! Cei cu boala celiacă să folosească ingrediete care sunt marcate ca sigure și fără urme de gluten!

Ingrediente gogoși pufoase fără gluten și lactoză

● 300g făină Schär fără gluten mix universal sau miklos universal mix( pe cea de la Schar o recomand pentru ca e mai buna la gust chiar daca in poza este cealalta faina de la miklos)

● 230g-250g lapte fără lactoză

● 20g drojdie proaspătă sau 6g drojdie uscată

● 2 gălbenușuri

● 5g zahăr -1 linguriță

● 6g extraxt de vanilie -1 linguriță

● 5-6 g coajă de lămâie-1 linguriță

● 5-6g coajă de portocale-1 linguriță

● Un praf de sare-cam cât se ia între două degete (jumătate de gram)

● Ulei pentru prăjit -suficient cât sa plutească gogoșile în tigaie fără să atingă fundul tigaii.

Mod de preparare

Se cerne făina fără gluten. După cernere o sa vedeți că rămâne ceva în sită, să nu cumva să aruncați acele tărâțe, sunt tărâțe de psyllium, acestea ajută aluatul la elasticitate.  Separat se încălzește laptele, nu mai mult de 28grade, eu l-am încălzit un minut și deja ajunsese la 35°, dacă este prea cald lichidul, drojdia moare și nu mai are cum să crească aluatul.

Am făcut un mic loc în mijlocul făinii și am adăugat zahărul, drojdia și 50g din laptele călduț, am amestecat ușor și cu puțină făină de pe margini, asta ca să se facă o maia, în acest fel verificăm și  valabilitatea drojdiei. Se acoperă vasul cu folie alimentară sau o pungă și se lasă 10-15 minute la crescut, la loc cald.

Aici se vede cum s-a dublat maiaua.

Acum se pun gălbenușurile, aromele, sarea și o parte din lapte. Eu am adăugat treptat laptele neștiind cât o să absoarbă această făină. Am pus până la final 230g de lapte, da, grame nu ml pentru că laptele se poate cântări și este mai sigur așa în gramaj decât în ml.

Am continuat frământatul aluatului la mână cam 10minute până a căpătat oarecum formă de aluat clasic de gogoși, la urma mi-am uns mainile cu putin ulei si am mai framantat cam un minut. Dacă aveți mixer cu bol, este și mai bine, se frământă mai rapid și ușor, mie mi-a fost lene să-l scot din cutie doar pentru un pic de aluat și de asta am frământat la mână, nu-i bai, un pic de cardio e bine venit oricând 😁

Se lasă aluatul la dospit la loc cald, vasul bine acoperit cu folie alimentară, circa 45-50minute, până se dublează volumul. Dacă nu este foarte cald in incapere, eu mai pun câteodată bolul cu aluat peste un vas in care am pus puțină apă caldă(50°-60°) fără ca bolul cu aluat să atingă apa de dedesubt.

Ca aici.

Se scoate aluatul dospit și se pune pe un covoraș de silicon care a fost bine înfăinat înainte. Se întinde aluatul îngrosimede minim 1,5cm-2cm, se taie gogoși cu diametru de 5cm cu ajutorul unei forme adecvate și se pun la crescut încă 15-20 de minute bine acoperite cu folie alimentară. Dacă nu se pune folia, se formează o crustă și gogoșile nu vor mai crește la prăjit. Surplusul de aluat se framanta, se intinde si se fac gogosi in el, nu exista niciun risc de intarire a gogosilor daca acest aluat se reframanta ca nu este ca aluatul cu gluten unde trebuie sa ii dai timp de relaxare dupa fiecare framantare.

Cât au crescut micile gogoși fără gluten și lactoză, mi-am pregătit o farfurie pe care am pus prosoape de hârtie, o tigaie în care am adăugat două degete de ulei. Când gogoșile erau destul de crescute, am dat drumul să se încălzească uleiul. Cum se verifică uleiul dacă este sau nu fierbinte. Se ia un pic de făină, foarte puțină și se presară peste ulei, dacă sfârâie și face bulbuci, uleiul este fierbinte, dacă nu se întâmplă nimic, mai lăsați-l la încins. După ce uleiul este gata încins, eu am verificat cu termometrul de carne, voiam sa treaca de maimul acestuia ca sa fiu sigura ca este suficient de fierbinte uleiul. Se adaugă gogoșile în așa fel încât să nu fie aglomerata tigaia, dacă vi se pare că gogoșile se rumenesc prea repede, lăsați focul mai mic. Verificați cu spatula daca gogoșile sunt bine rumenite pe o parte și întoarceți-le.

Se scot gogoșile fierbinți pe prosoape de hârtie absorbantă și se dau prin zahăr pudră (opțional). Vedeți în poza de mai jos că unele gogoși nu au crescut foarte mult, pozele sunt făcute când  am încercat prima dată rețeta și când am făcut greșeala să întind aluatul prea subțire, cam la 1cm, de asta nu au crescut atât bine. Gustoase da, erau, pufoase da, dar fără gaură și cam plate. Cele din tura doi, au crescut tare frumos și au iesit perfect. Concluzie: să nu întindeți aluatul prea mult.

Eu le-am mâncat cu gem de caise fără zahăr si gem de prune cu putin zahar, aveam de anul trecut rămas 😋❤

Puteți umple gogoșile și cu alt gem dietetic sau cu crema de mascarpone fara lactoza

sau ganache(ganas) de ciocolata neagra fara lactoza.

sau Ganache de ciocolată albă cu un conținut foarte mic de lactoză


DespreMya Benea

Bună . Eu sunt Mya . Sunt din Galați, am copilărit într-o comună din aproprierea orașului. Am invatat sa gatesc de la mama. Pasiunea gatitului cred c-o am in sange, imi place prea mult sa fac asta :) Daca inainte gateam de toate si experimentam tot in zona culinara, din ianuarie 2020 de cand am aflat ca am hipotiroidie hashimoto autoimuna cronica, stilul meu in bucatarie si in viata s-a schimbat complet. Asa a luat nastere blogul @aromelemyei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.